Hari
ini, saya ingin berbicara tentang teks dan makna dalam drama Melayu moden – 'Apa
yang ingin disampaikan oleh dramatis di sebalik teks yang dihasilkan?'
Sebagai
mukadimah, ada baiknya untuk kita fahami – “Apa itu teks?”
Drama pentas. |
Teks
adalah satu bentuk ekspresi rasa (perasaan). Dengan kata lain, pengkarya
meluahkan segala macam rasa dan makna menerusi teks yang dicipta. Selain itu,
kita juga dapat mengenali pengkarya melalui teks yang dihasilkan. ‘Kenal’ di
sini membawa maksud mengenali corak pemikiran pengkarya, persekitaran yang
mempengaruhi pengkarya sehingga terhasilnya karya dan sebagainya.
Ada
orang sukakan teks dengan mesej yang terang – mudah difahami; jelas; serta tiada
maksud tersirat. Apa yang ditulis, itulah yang diterjemahkan khalayak. Bentuk teks
sebegini dikenal juga dengan nama deklaratif. Teks ini mengemukakan
resolusi atau deklarasi sikap pengarang terhadap penyelesaian satu situasi
pertentangan dalam kehidupan masyarakat.
Ada
orang sukakan teks dengan mesej yang kabur – berkias; implisit serta mempunyai
maksud tersirat. Teks sebegini dilihat mencabar minda. Apa yang ditulis, perlu
ditafsirkan maksud yang tersembunyi. Persoalan demi persoalan ditimbulkan menambahkan
tenaga dalam teks. Khalayak membuat kesimpulan berdasarkan pemahaman sendiri. Bentuk teks ini dinamai sebagai imperatif.
Bentuk
teks interogatif dilihat lebih mencabar pemikiran. Teks dipersembahkan dalam
bentuk cerita yang berlapis-lapis – drama dalam drama; mimpi dalam mimpi;
realiti dalam ilusi dan sebagainya. Teks bentuk sebegini dilihat sebagai satu
teks serius dan berat, bukan mudah untuk memahami maksud yang ingin disampaikan
pengkarya. Namun, teks ini mendidik budaya berfikir di kalangan masyarakat.
Bagi saya...
Dalam
pementasan teks drama, teks bukanlah satu-satunya faktor penentu kejayaan
sesebuah karya. Teks yang baik perlu disusuli dengan pementasan yang baik.
Untuk menghasilkan pementasan yang baik, perlu ada perancangan yang teliti.
Perancangan tanpa kerjasama semua krew yang terlibat pun tidak mendatangkan
apa-apa makna. Prop, pencahayaan, sistem bunyi, pentas turut berfungsi untuk
menghidupkan cerita di sekaligus menjentik emosi khalayak. Hubungan antara
dramatis, pengarah dan pelakon juga perlu dijalin baik agar apa yang hendak
disampaikan dramatis benar-benar difahami oleh pengarah dan pelakon. Maka, dapatlah
dikatakan bahawa semua pihak memainkan peranan dalam menghasilkan keputusan
akhir yang terbaik.
No comments:
Post a Comment